Konsep Pemulihan
Kamus Dewan Edisi Keempat (2005: 1245,1246)
“Pulih”
bermaksud kembali seperti biasa (keadaan semula). “Pemulihan” bermaksud
perbuatan memulihkan, pengembalian kepada keadaan semula. Dalam konteks
ini konsep pemulihan merujuk kepada kanak-kanak yang menghadapi masalah
dalam pembelajaran. Pembelajaran pemulihan biasanya dikaitkan dengan
usaha untuk memperbaiki sesuatu kekurangan atau memperbetul sesuatu.
Syarifah Alawiah Alsagoff (1983)
Pemulihan
ialah satu tindakan yang diambil untuk mengatasi keperluan pendidikan
murid yang mengalami kesusahan dari segi pembelajaran dalam darjah khas
di sekolah biasa, di pusat khusus yang diasingkan daripada sekolah biasa
dan dalam darjah untuk pengajaran pembelajaran biasa.
Ishak Harun dan Koh Boh Boon (1983)
Pemulihan merupakan perkhidmatan khas untuk memenuhi keperluan kanak-kanak yang menghadapi pembelajaran di sekolah biasa.
Pemulihan Khas ialah aktiviti alternatif yang dijalankan apabila
didapati seseorang murid gagal mempelajari sesuatu kemahiran selepas
mengikuti aktiviti pembelajaran dalam kelas biasa. Program
PEMULIHAN ini adalah sebagai ganti aktiviti pembelajaran dalam kelas
biasa di Kelas Pemulihan untuk membantu murid menguasai kemahiran
berkenaan.
Ia sebenarnya dikhususkan kepada murid
yang mengalami kesulitan dalam menguasai kemahiran asas membaca, menulis
dan mengira amnya, tiga kemahiran asas yang menjadi fokus dalam KBSR.
Objektif pengajaran Pemulihan pula adalah seperti berikut :
- membantu murid mengatasi masalah pembelajaran dalam kemahiran-kemahiran tertentu
- mengubah sikap murid yang negatif dan tingkah laku yang menjejaskan pembelajaran
- memupuk serta mengembangkan sikap keyakinan diri dan sikap positif terhadap pembelajaran.
Program Pemulihan pula dilaksanakan
setelah murid dicalonkan, melalui ujian saringan dan diagnostik.
Biasanya murid yang terlibat adalah tahun 2 dan 3. Namun demikian, untuk
murid tahun 4 dan 5, bergantung kepada budi bicara guru Pemulihan dan
rundingan dengan semua pihak dalam organisasi.
**Manusia lahir dengan pelbagai perbezaan. Salah satu perbezaan ialah dari segi tahap pendidikan. Oleh itu bukan murid yang tahap IQ dah tinggi saja perlu beri perhatian. Murid yang lemahlah perlu dibelai lebih lagi agar mereka tidak terus ketinggalan dalam pendidikan...
Semua orang nak pandai ^^
0 bintang-bintang:
Post a Comment