CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

7 Sept 2012

Kisah Dolah Yang Nakal

Assalammualaikum dan salam sejahtera!!...Sihat? kalau sihat alhamdulillah, kalau tak sihat cepat-cepat makan ubat yer..^^

Di bawah ni ada satu kisah mengenai Dolah. Adik-adik dikehendaki untuk membaca cerita ini :)





Dolah Yang Nakal



            Dalam dalam sebuah kampung, terdapat seorang budak yang bernama Dolah. Dolah seorang budak yang nakal. Dia sering mengganggu orang-orang kampung. Malah Dolah suka membuang sampah di merata-rata tempat serta membuat bising.

            Dolah juga suka bermain mercun. Dolah sering membaling mercun ke arah rumah-rumah yang dikehendakinya. Orang kampung sangat marah dengan perangai Dolah. Mereka sering menasihati Dolah,  namun Dolah tidak pernah menghiraukan nasihat orang kampung.

            Pada suatu hari, Dolah bersama rakan-rakannya bermain mercun di halaman rumah jirannya. Dolah membaling mercun ke arah rumah jirannya itu. Tiba-tiba, mercun tersebut telah menyebabkan rumah jirannya itu terbakar. Api merebak sehingga menyebabkan beberapa rumah terbakar. Malah rumah Dolah yang berdekatan juga turut terbakar.

            Akibat tindakannya itu, rumah Dolah hangus terbakar. Dolah menyesal dengan tindakannya itu. Dolah dan keluarganya telah ditempatkan di balai raya buat sementara waktu. Dolah berjanji tidak akan mengulangi perbuatannya lagi. 
 


Sudah faham cerita ini? Kalau sudah mari kita uji adik-adik. ^_^



Kuiz Dolah Yang Nakal » test maker


Moga jumpa lagi^^

0 bintang-bintang:

Post a Comment